dinsdag 27 augustus 2024

De Oermoeder omarmen

 


Bijna direct toen ik wist dat ik zwanger was, wist ik ook dat ik zoveel mogelijk tijd met mijn kind wilde doorbrengen. Dit verlangen kwam van diep in mij, hoewel mijn ego schreeuwde dat het graag status wilde hebben in de vorm van een goedbetaalde baan. Toch was de stem van mijn ziel sterker. Ik werd thuisblijfmoeder.

Dit was geen gemakkelijke keuze. Ik moest 24/7 voor mijn zoon zorgen, terwijl ik ook last had van terugkerende depressies en chronische vermoeidheid, zoals je in mijn boek Dit is niet wie ik ben kunt lezen. Ik had al mijn energie nodig voor de zorg voor mijn gezin en mezelf. 

Voor mijn spirituele proces is het heel erg belangrijk geweest om mijn Vrouwelijke Ik te omarmen, net als mijn vrouwelijke lichaam. Ik ben opgegroeid met een mannelijke God en Jezus, een mannelijke leraar. Ik had weinig voorbeelden in mijn omgeving van vrouwen die in hun kracht staan. Daarom ben ik er zoveel mogelijk over gaan lezen.

Aan het begin van mijn spirituele ontwikkeling deed ik eens een meditatie en kwam onverwacht in verbinding met de Oermoeder, die zichzelf Asherah noemde. Dit was een hele intense ervaring. Ik had nog nooit gehoord van een Moedergodin en wilde graag meer over Haar leren.

Afgelopen week heb ik het boek The Sophia Code van Kaia Ra gelezen. Hierin channelt Kaia Ra verschillende godinnen zoals Isis, Hathor, Moeder Maria en Maria Magdalena. Uit de tekst blijkt dat al deze godinnen ook sterfelijke vrouwen zijn geweest, die geleerd hebben om in hun kracht te staan en hun Ware Zelf te belichamen. 

Dit vind ik heel erg inspirerend. The Sophia Code is verder nogal spiritueel en geeft weinig praktische aanwijzingen hoe we onze eigen energie kunnen belichamen. Onze soevereine kracht wordt vrouwelijk genoemd, maar volgens mij maakt het niet uit hoe je het noemt. Het maakt ook niet uit of je deze energie uitdrukt in een vrouwelijk, mannelijk of intersekse lichaam. Het feit is dat deze energie heel lang onderdrukt is geweest. 

Het is heel belangrijk om in je lichaam te voelen wat voor keuzes goed zijn voor jou persoonlijk. Alleen jij kunt dit voelen. Voel je bijvoorbeeld opluchting als je aan een keuze denkt of juist kramp in je maag? Het vergt wel moed om door te zetten als je keuzes wilt maken die misschien niet zo populair zijn of je geen status opleveren. 

Zo is mijn keuze voor het thuisblijfmoederschap verre van populair en krijg ik er ook nauwelijks waardering voor. Toch weet ik dat dit de beste keuze is voor mezelf en mijn gezin, dus ik zet door. Mijn ego kan blijven schreeuwen dat ik ook buitenshuis zou moeten werken. Ik weet dat mijn ziel andere plannen heeft. 

In de video van deze week vertel ik meer over de Oermoeder, het boek The Sophia Code en het orakeldeck The Weavers Oracle



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...