dinsdag 23 juli 2024

Mijn ervaring met de Godin Asherah

 


Vroeger ben ik opgevoed met de Bijbel, waarin er maar één God was. Thuis en op school lazen we de verhalen en ik vroeg me altijd al af: waarom hebben we een God en geen Godin? Toen ik een jaar of 15 was las ik voor het eerst Nevelen van Avalon van Marion Zimmer Bradley en ik was helemaal gefascineerd over die vrouwen die een Godin aanbaden. Later heb ik het boek herlezen toen ik 21 was en een zware tijd had in Frankrijk, waar ik een paar maanden zat voor mijn studie. Ik heb toen veel gebeden en wilde zo graag verbinding voelen met God/Godin, maar het lukte me niet.

Toen ik 32 was ontdekte ik de spirituele New Age beweging en las ik alles wat ik kon vinden over God, godinnen en engelen. In één van die boeken stond dat je iedereen een beschermengel heeft en dat je die om zijn/haar/hun naam kunt vragen in een meditatie. Dat wilde ik ook graag uitproberen, dus ik ging rustig zitten en vroeg: engel, wat is je naam? 

Diep vanbinnen hoorde ik een stem die zei: 'Asherah'. Ik kon het niet helemaal goed verstaan, dus vroeg of de stem het wilde herhalen. Toen hoorde ik: 'Aksara'. Ik ging ervan uit dat ik het de eerste keer verkeerd verstaan had en googelde de naam 'Aksara'. Ik heb namelijk de gewoonte om namen van mensen te googelen en erachter te komen wat ze betekenen. Mijn naam Geeske en ook mijn tweede naam Gerdine betekenen bijvoorbeeld beide 'sterke vrouw' in het Germaans.

Ik kwam erachter dat Aksara de overnietigbare of eeuwigdurende betekent. Het is één van de namen van God/Godin/De Bron in het Sanskriet. Ik was helemaal ondersteboven! Het leek erop dat ik diep vanbinnen contact had gemaakt met God! Het was een hele intense en diepe ervaring.

Weer een aantal jaren was ik het boek The Return of the Divine Sophia van Tricia McCannon aan het lezen en kwam daarin een heel hoofdstuk tegen over de verloren, Hebreeuwse Godin Asherah! Ik had het dus toch niet verkeerd verstaan! Asherah was de Godin die naast Jehovah of God stond en gelijkwaardig aan Hem geacht werd. Samen creëerden zij hemel en aarde. Asherah had als symbool de Levensboom, een symbool dat erg belangrijk is in mijn leven. Er werden bepaalde bomen geplant ter ere van Haar en die werden aanbeden. Ik wist niet wat ik las!

Zelf heb ik God/Godin ervaren als een kracht of energie waar alles en iedereen van gemaakt is. Ik zie God als Licht en Godin als De Leegte die alles omvat en waarin alles in potentie al aanwezig is. Ik zie Hen dus niet als menselijke beelden, maar als iets wat ons ver te boven rijst. Tenzij je een directe, spirituele ervaring hebt, kunnen wij dit niet begrijpen. Ik zie de verschillende goden en godinnen in de verschillende culturen als menselijke Archetypes die we allemaal delen.

Wij hebben bepaalde eigenschappen en activiteiten vrouwelijk genoemd en andere mannelijk, maar er is uiteindelijk maar één energie waaruit wij allemaal bestaan. We hebben Licht en Schaduw, zodat we alles wat ertussen in zit kunnen creëren. Iedere man/vrouw/persoon/dier/plant/steen bevat de energie die of het bewustzijn dat verbonden is met God/Godin/De Bron. We zijn allemaal gelijkwaardig en mogen kiezen welke eigenschappen en activiteiten we laten zien.

Ik vertel er iets meer over in mijn video over overdenkingen en decks over de Godin:



Wat is jouw visie op God/Godin/De Bron?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...