dinsdag 13 augustus 2024

Dit is niet wie ik ben

 


Vorig jaar kwam mijn eerste boek 'Dit is niet wie ik ben - Wat mijn depressies mij leerden' uit. Hierin vertel ik over mijn terugkerende depressies en hoe ik leerde meer te vertrouwen op mijn intuïtie en lichaam. Achteraf gezien vind ik de titel heel toepasselijk, want ik schrijf vooral over hoe ik zo graag 'normaal, sociaal en spontaan' zou willen zijn. Het feit is alleen dat ik nogal een einzelgänger ben en houd van routine. 

Vroeger al hield ik van knutselen op mijn kamer en lekker lezen met een boekje in een hoekje. Dit kon ik gerust uren en dagenlang doen zonder behoefte te hebben aan vrienden. Toch kreeg ik vaak te horen dat ik vaker naar buiten zou moeten willen en meer met andere kinderen zou moeten spelen. Ook zag ik om me heen dat anderen wel vaak speelafspraakjes hadden en veel met elkaar bespraken. 

Wat je om je heen ziet wil je ook graag zijn als kind. Daarom heb ik ergens het beeld opgedaan dat ik ook 'sociaal en spontaan' zou moeten zijn. Ik bestudeerde anderen hoe ze spraken en gebaarden. Ook leerde ik standaardzinnetjes te gebruiken voor verschillende sociale situaties. 

Sociaal zijn kost mij dus heel veel energie, omdat ik bewust probeer me te gedragen zoals van me verwacht wordt. In het boek beschrijf ik ook hoe ik het eerste autismediagnosetraject in ging. Ik kreeg toen van de psychiater te horen dat ik geen autisme kon hebben, omdat ik hem aankeek en lachte om zijn grapjes. Dit was echter maskeergedrag. Ik heb wel degelijk veel moeite met sociale situaties.

Pas dit jaar op mijn 43e heb ik eindelijk de bevestiging dat ik autisme heb. Er is een last van me af gevallen. Ik kan gewoon mezelf zijn en niet meer proberen 'sociaal en spontaan' te zijn. Ik ben ik en als ik eens bot of direct uit de hoek kom, is dat niet om opzettelijk kwetsend te zijn. 

Ik vermaak me prima thuis met lezen, bloggen en knutselen. Vaak is niet direct duidelijk wat een ander daaraan heeft, waardoor mensen het niet echt begrijpen waarom ik zo graag thuis ben en van mijn routine geniet. Toch haal ik er heel veel voldoening uit en verveel ik me echt nooit. Met deze en mijn andere blog hoop ik anderen te inspireren ook te vertrouwen op wat zij zelf willen en kunnen. Je lichaam geeft wel aan wat bij jou past, waar ik ook over schrijf in mijn boek. 

Een andere boekaanrader is 'De drie vragen' van Don Miguel Ruiz, waarover ik vertel in deze video:


'Dit is niet wie ik ben' en 'De drie vragen' zijn nu beschikbaar in de MiniSpiriBieb of bestel een gesigneerd exemplaar van Geeske's boek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...