donderdag 15 augustus 2024

Gematigdheid: water bij de wijn doen

 


De tarotkaart Gematigdheid of ook wel Matigheid vond ik in het begin van mijn tarotreis moeilijk te duiden. Het is een begrip wat we tegenwoordig niet vaak meer gebruiken. Ik dacht eerst vooral aan drankreclames en de slogan 'Geniet met mate'. Ergens te veel van is nooit gezond, net als ergens te weinig van. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen dingen die gezond zijn en dingen die heel lekker en leuk zijn, maar niet zo gezond voor je. Het is een dynamisch proces van het balanceren van tegengestelde krachten.

Het gezegde 'Water bij de wijn doen' komt bij me op als ik aan de kaart Gematigdheid denk. Je wilt graag genieten van een glaasje wijn, maar doet er water bij om het effect wat af te zwakken. Als je te hard gewerkt hebt, heb je rust nodig. Als je te veel gegeten hebt, is het goed om een tijdje te vasten. Als je veel zit tijdens je werk, is een wandeling met de lunch heel gezond. 

Zo is helen en genezen ook een thema van Gematigdheid. Als je te veel hebt of hebt gedaan van het ene, heb je meer nodig van het andere om weer tot balans te komen. Het gaat hier om het bereiken van balans binnenin. Omstandigheden lijken zich buiten je te bevinden, maar het gaat om hoe je ermee omgaat vanbinnen. 

Ons lichaam is altijd bezig met een dynamisch proces om opnieuw balans te vinden, wat er ook gebeurt. Het kan zijn dat je langere tijd lichamelijke klachten ervaart, maar ook dan gaat het erom hoe je dan je wereld invult. Kun je een nieuwe balans vinden in de situatie? Wat lukt nog wél? Waar moet je misschien afscheid van nemen?

Als voorbeeld voor hoe de kaart Gematigdheid een rol speelde in mijn leven, geef ik in de onderstaande voorbeeld van mijn chronische vermoeidheid. Ik had daar jaren lang last van en moest een nieuwe manier van leven vinden die beter paste bij mij en mijn lichaam. Dat ging met kleine stapjes en blijft nog steeds een oefening voor mij. Hoor er meer over in deze video: 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...