dinsdag 20 augustus 2024

De complete tarotgids van Dr. René Argonijt

 


Ik won 'De complete tarotgids' geschreven door Dr. René Argonijt bij Mireille Weet Meer en ontving het boek van uitgeverij Hajefa. Ik vind het altijd interessant om iemand anders interpretatie van de tarot te lezen en las het boek van begin tot eind. Je zou deze gids ook kunnen gebruiken als referentiemateriaal voor je Rider-Waite-Smith Tarot. 

Dr. Argonijt heeft een hele andere interpretatie van de tarot, vooral als het gaat om de Grote Arcana of de hofkaarten. Hij leest de kaarten veelal voorspellend, wat ik helemaal niet doe. Ook werkt hij met omgekeerde kaarten die een andere interpretatie hebben dan rechtop. Dit doe ik ook niet. Ik merkte bijvoorbeeld dat de omgekeerde interpretatie van de Dood, de Toren en de Duivel mijn interpretatie rechtop van die kaarten is. De hofkaarten ziet hij als verschillende persoonlijkheden die in anderen of in jezelf kunnen voorkomen en die vaak goede én slechte eigenschappen laten zien. Ik interpreteer de hofkaarten vaak vooral positief.

Wat het boek voor mij de moeite waard maakt zijn de overdenkingen die na elke kaart volgen. Hierin komt de levensvisie van Dr. Argonijt heel sterk naar voren. Hier kan ik het heel vaak wel mee eens zijn, dus ik vind het interessant dat hij dan zo'n andere manier van de tarot lezen heeft. De overdenkingen voegen echt veel toe aan hoe je over een kaart kunt nadenken.

Fijn aan dit boek is dat je voor elke kaart - Grote én Kleine Arcana - 4 bladzijdes uitleg krijgt. Het is een heel compleet boek en zeer geschikt voor beginners. Het boek is vanaf nu beschikbaar in de MiniSpiriBieb.

Bekijk in deze video wat mijn eigen interpretatie van de kaarten is:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...