donderdag 22 augustus 2024

De voordelen van meditatie

 


Sinds 4 jaar mediteer ik vrijwel elke dag, meestal zo'n 20 minuten. Soms wat langer, soms wat korter. Ik wilde dat ik hier eerder mee begonnen was, want het helpt mij heel erg om mentaal gezond te blijven! Ik ben begonnen tijdens de eerste coronalockdown. Er werd toen online een meditatie gedaan op Facebook om samen licht te sturen naar iedereen die te maken had met corona en de gevolgen ervan. Ik voelde meteen de liefde stromen vanuit mijn hart en had een geweldige ervaring.

Vanaf toen ben ik elke dag gaan mediteren. Sommige mensen hebben allerlei buitenzintuiglijke ervaringen als ze mediteren, maar ik voel me dan juist heel erg geaard in mijn lichaam. Ik voel de levendigheid in mijn lijf van mijn tenen tot mijn kruin. Ook voel ik vaak tintelingen in mijn kruin- en derde-oogchakra's. Het gaat er voor mij niet om om mijn lichaam te ontvluchten, maar om er juist dieper in te zakken.

Voor mij gaat meditatie ook niet om je hoofd leegmaken en geen enkele gedachte meer hebben. Ik gebruik mijn mindfulnessmomentje vaak juist om extra diep na te denken over dingen die spelen in mijn leven op dat moment. Zo kom ik tot nieuwe inzichten en krijg ik vaak de beste creatieve ideeën. 

Soms luister ik gewoon naar een rustgevend muziekje, maar ik vind de geleide meditaties van Steve Nobel ook heel fijn. Wat ook een aanrader is om je een meditatie op te nemen met je eigen stem en er daarna rustig naar te luisteren. Dit kan heel ontspannend zijn.

De voordelen van meditatie merkte ik vrijwel direct. Ik voel me rustiger gedurende mijn dag, wat er ook op mijn pad komt. Ik weet dat ik altijd weer kan terugkeren naar het rustige gevoel tijdens mijn meditatiemomentje na het avondeten. Het is iets wat niet tastbaar is, maar wel heel echt aanvoelt. Ik heb gemerkt dat ik neutraler op tegenslag kan reageren en eerder oplossingen vind voor problemen.

Ik raad dus van harte aan om elke dag of een paar keer per week te gaan mediteren. Ben jij er al aan begonnen? Hierbij deel ik één van mijn eigen meditaties die je zo vaak kunt luisteren als je wilt. Laat me vooral weten wat je ervan vond!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...