dinsdag 24 september 2024

De Toren: crisis of bevrijding?

 


De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart te lezen: als een crisismoment. Vaak komt deze crisis onverwachts, zoals je wordt ontslagen, je partner wil scheiden of je verliest een dierbare. Het is dan logisch dat je boos en verdrietig bent. Het hele fundament onder je leven schudt op zijn grondvesten. Je moet al je overtuigingen opnieuw bij langs en kijken wat je nu nog wilt of kunt geloven als er iets vreselijks is gebeurd.

Mascha vertelde in haar video over de Toren hoe zij het ook ziet als een moment van bevrijding of een doorbraak. Dat vind ik een mooie manier om ernaar te kijken. Het is in het begin misschien niet wat je wilde, maar je leert er altijd iets nieuws van. Je leert bijvoorbeeld dat de baan of partner eigenlijk niet zo goed bij je paste of je kunt nu geloven dat er meer is dan alleen wat je kunt zien.

Als zich zo'n crisismoment voordoet, mag je natuurlijk boos en verdrietig zijn. Het is extra belangrijk om dan goed voor jezelf te zorgen. Wat heb jij op zo'n moment nodig? Durf daar ook om te vragen. Verder is het een kwestie van controle loslaten. De situatie is zoals hij is en daar kun je op dat moment even niets aan veranderen. Hoe beter je bent in de weerstand tegen de situaties en negatieve emoties loslaten, hoe sneller je je weer jezelf voelt. 

Uitdagingen zorgen altijd voor een transformatie van binnenuit. Eerst was je persoon A met overtuigingen die daarbij pasten en daarna ga je door het crisismoment heen om persoon B te worden met nieuwe overtuigingen. Hoe meer je de controle en je oude ik loslaat, hoe sneller je kunt groeien naar persoon B. Vaak word je juist authentieker door uitdagingen, omdat je loslaat wat niet bij je hoort. 

Hoe zie jij de Toren-kaart? In mijn video vertel ik meer over deze tarotkaart:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...