donderdag 8 augustus 2024

Het symbool van de Levensboom

 

Levensboom met aquamarijn en sodaliet

Ik heb altijd al iets gehad met bomen. We hadden in de straat waar ik opgegroeid ben een kastanjeboom voor deur en achter in de tuin van de buren stond een boom die ik vanuit mijn slaapkamerraam zag. Ik kan het niet precies uitleggen, maar ik had altijd een speciale band met deze bomen, terwijl ik verder een echt stadsmeisje was.

Een paar jaar geleden kwamen wij in Haren, Groningen te wonen. We hadden maar een klein appartement, maar vlakbij was het Scharlakenbos. Ik heb daar heel wat uurtjes doorgebracht en heb een liefde voor wandelen daar opgedaan. Nu wonen we in Winsum en hebben we vooral veel weilanden om het dorp heen. Toch is het me gelukt om een klein stukje bos te vinden bij Potmaar. Ik loop daar graag een paar keer per week.

Toen ik al volwassen was kwam ik in aanraking met het symbool van de Levensboom en was meteen gefascineerd. De wortels van de Levensboom staan voor goed geaard en nuchter zijn met je beide benen op de grond, terwijl de takken tot in de hemel reiken en staan voor de doelen en dromen die je wilt bereiken, maar ook je band met de spirituele wereld. De boom staat dus ook voor volledig mens zijn en tegelijkertijd goddelijk zijn.

De Levensboom wordt vaak in verband gebracht met de Moedergodin, bijvoorbeeld Gaia of Asherah. De boom is altijd een vrouwelijk symbool geweest, zelfs in het verhaal van Odin die zichzelf ophangt aan de Levensboom. Eigenlijk duidt dit verhaal erop dat Odin zijn geheime kennis leerde van de Grote Godin. 

De Levensboom duidt ook op onze verbinding met de natuur. Wandelen in het bos - ook wel bosbaden genoemd - is heel gezond voor ons vanwege alle stofjes die de bomen uitscheiden. Bomen kunnen langer leven dan mensen en we kunnen veel van hen leren. Een tip als je hier meer over wilt leren is het boek 'Het verborgen leven van bomen' van Peter Wohlleben.

Tijdens de 10 jaar dat ik een webshop had met edelstenen en sieraden heb ik heel wat Levensbomen gemaakt: dromenvangers, kettinghangers en oorbellen. Een aantal daarvan heb ik nog over en vind je op mijn marktplaatsaccount. Wil je ze graag in het echt bekijken? Bel dan even aan bij Munstertil 17 in Winsum.

Bekijk in de onderstaande video wat ik allemaal maak en een flipthrough van de Tree Wisdom Cards:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...