zaterdag 3 augustus 2024

Je hart volgen

 


"Volg je hart!" wordt er vaak gezegd, alsof het iets heel eenvoudigs is, maar het is meestal helemaal niet zo makkelijk om te leven volgens je intuïtie. In 'The Power of the Heart: Laat je hart je gids zijn' van Baptist de Pape komen verschillende, bekende, spirituele leraren aan het woord over het belang van je hart volgen. Je intuïtie spreekt meestal vanuit je hart, maar je kunt het ook ergens anders in je lichaam voelen. Of soms weet je gewoon dat je iets niet of juist wel moet doen, maar kun je het niet beredeneren. Je hart fluistert, terwijl je rationele geest en de buitenwereld schreeuwen.

Het vergt moed om je hart te volgen en dingen te doen die op het eerste gezicht onlogisch lijken. Als je toch je intuïtie volgt en steeds kleine stapjes zet, volg je wat je ziel wil doen. Je ziel heeft een langetermijnvisie, die we met ons kleine ego niet kunnen overzien. Je emoties en gevoelens vertellen of je op de juiste weg bent of niet.

Alle mensen die hun hart volgen zeggen hetzelfde: het is belangrijk om dankbaar te zijn voor wat je hebt, om stilte op te zoeken, zodat je je innerlijke stem kunt horen en om authentieke oftewel zachte kracht te tonen zonder iemand anders te willen manipuleren. 

Dankbaar zijn kan moeilijk zijn als je in een moeilijke situatie zit of te maken hebt met verlies. Toch helpt het om iets te vinden waar je wel dankbaar voor kunt zijn. Toen ik heel depressief was en last had van chronische vermoeidheid zei ik tegen mezelf dat ik dankbaar was dat ik op de bank kon zitten of in bed kon liggen. Ik bedankte letterlijk de bank en het bed. Daardoor voelde ik me toch iets beter.

Dit kun je steeds meer uitbreiden door elke dag nieuwe dingen te vinden waar je dankbaar voor kunt zijn: dat er water uit de kraan komt, dat de koelkast vol met gezond eten zit of dat je rustig een kopje thee of koffie kunt drinken. Het lijkt simpel, maar het kan je hele dag veranderen.

Als je zo leeft vanuit je hart toon je zachte kracht. Je focust op dingen die ervoor zorgen dat je liefde, compassie en vriendelijkheid voelt, zowel voor jezelf als voor anderen. Je leven lijkt dan ineens heel anders, ook al heb je (nog) niet het huis, de baan of de partner die je wilt. Je voelt de liefde vanuit jezelf stromen en doet dingen die ervoor zorgen dat je je goed voelt. 

Het wordt steeds minder belangrijk wat anderen vinden of verwachten. Je hoeft alleen maar je intuïtie te volgen en te genieten van elke stap die je zet op je eigen pad. De buitenwereld blijft tegen je schreeuwen wat je wel of niet zou moeten doen, maar je kunt zelf kiezen wat bij jou past, ook als anderen dat niet begrijpen. 

'The Power of the Heart' is nu verkrijgbaar in de MiniSpiriBieb. Een andere aanrader zijn de Zachte Kracht Kaarten. Ik laat beide aanraders zien in deze video:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...