donderdag 29 augustus 2024

Tarotkaart De Duivel: Ben ik genoeg?

 


De tarotkaarten van De Dood en De Duivel zijn kaarten die mensen die nog niet zo bekend zijn met tarot moeilijk of eng vinden. Dit komt omdat ze over diepmenselijke ervaringen gaan die heel lastig kunnen zijn voor ons ego. De ervaring die bij De Duivel hoort is het gevoel of de gedachte dat je niet genoeg bent of hebt. Deze overtuiging zit vaak diep verweven in zowel onze cultuur als onze identiteit. 

Als we als kind negatieve ervaringen hebben - een ouder kan bijvoorbeeld boos worden, omdat je iets deed wat niet mag of andere kinderen pesten je - dan hebben we nog niet de mogelijkheid om te denken: het ligt aan hen, zij doen iets wat niet in de haak is. Als kind nemen we dan onbewust de overtuiging aan: er is iets mis met mij, ik ben niet genoeg, daarom overkomt mij dit en verdien ik dit. Dit is een volledig onbewust proces waar we bijna geen invloed op hebben.

Daarom groeien we op met een diepgewortelde overtuiging: ik ben niet genoeg en daarom verdien ik ook niet genoeg. Ons ego gaat daarom op zoek naar ervaringen en dingen die deze leegte kunnen vullen, bijvoorbeeld eten, alcohol of roken, maar het kan ook waardering, status, liefde of succes zijn dat van buitenaf komt. Het ego zal alleen nooit genoeg krijgen, omdat de diepste overtuiging blijft: ik ben niet genoeg.

Al je verlangens komen hieruit voort. Ik heb bijvoorbeeld lang naar succes gestreefd. Ik wilde graag werk doen wat waardering en status opleverde, zodat ik eindelijk kon voelen dat ik genoeg ben. Vorig jaar wijdde ik er zelfs mijn hele jaar aan om succes op te bouwen. 

Een oefening die ik toen deed heeft mij heel erg geholpen. Ik vroeg me af: hoe ben ik nu al succesvol? Op welke gebieden beleef ik al wel succes? Ik kwam tot de conclusie dat ik heel tevreden ben over hoe ik met mijn psychische kwetsbaarheid omga. Ik ben behoorlijk neurodivergent en heb een succesvol leven opgebouwd dat bij mij en mijn hersenen past.

Deze oefening van 'Hoe heb ik nu al genoeg van...?' werkt voor alles. Bijvoorbeeld: hoe heb ik nu al genoeg geld? Ik heb genoeg geld om eten te kopen, te wonen en leuke kleren te kopen. Wil je iets groters manifesteren? Hoe kun je aan geld komen om dat te financieren? Soms krijg je dan spontaan een extraatje van iemand of kun je iets verkopen op marktplaats om geld te krijgen voor wat je wilt. 

Waar wil jij graag genoeg van hebben? Hoe ervaar je dit al (in het klein) in je leven van nu? Als je dit toepast op alles wat je verlangt, zul je zien hoe snel je leven verandert. Alleen wat er echt is veranderd ben jijzelf. Jij hebt je overtuiging van 'Ik ben niet genoeg' aangepakt en ervaart daardoor meer voldoening, liefde en succes. Ik vond het verbazingwekkend hoe weinig moeite en aanpassing het kostte om dit te ervaren. 

Probeer jij deze oefening ook eens uit? Laat me weten hoe het voor jou ging! In de video van vandaag deel ik mijn top 5 favoriete Duivel kaarten:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...