dinsdag 30 juli 2024

Review van Het verborgen leiderschap van oudste dochters

 


Ik ontving Het verbogen leiderschap van dochters geschreven door Aike Borghuis van uitgeverij Van Duuren Management. Ik ben zelf de oudste dochter in ons gezin en wilde wel lezen hoe je als volwassen vrouw leiderschap kunt tonen.

Aike Borghuis werkt veel met familieopstellingen en daaruit komt naar voren dat oudste dochters veel kenmerken met elkaar gemeen hebben. Ze nemen vaak veel verantwoordelijkheid, zijn plichtsgetrouw, werken hard en gaan lang door op doorzettingsvermogen en wilskracht, zijn zorgzaam en daarnaast zijn ze gewend om de dingen alleen te doen.

Deze kwaliteiten kunnen ook valkuilen worden als je altijd maar door blijft werken en eerst zorgt voor alle mensen om je heen, voordat je tijd en rust voor jezelf neemt. Ook vinden oudste dochters het vaak moeilijk om om hulp te vragen en hebben ze vaak het gevoel er alleen voor te staan. Door in de valkuilen te stappen kom je in een vicieuze cirkel terecht van steeds harder werken en steeds vermoeider raken.

In dit boek schrijft Borghuis dat veel oudste dochters leiderschapsposities innemen in organisaties, familiebedrijven en eigen ondernemingen. Ze stelt dat de meeste oudste dochters hiervoor gevraagd worden of dat ze zelf ervoor kiezen om ondernemer te worden. Dit vond ik nogal kort door de bocht. Als ik in mijn eigen omgeving kijkt, klopt dit al niet. Ik ken een aantal oudste dochters die gewoon werknemer zijn.

Oudste dochters tonen vaak wel leiderschapskwaliteiten, omdat ze gewend zijn om mee te helpen om voor hun broertjes en zusjes te zorgen. Hierdoor kunnen ze soms meer verantwoordelijkheid op hun schouders nemen dan gewenst of zich juist kleiner maken en weinig vertrouwen hebben in hun kunnen. Dit levert als volwassene problemen op. 

Het is belangrijk om je volwassen positie in te nemen als vrouw. Vaak ervaar je schuldgevoel als je voor jezelf begint te kiezen en dingen anders gaat doen dan je thuis gewend was. Borghuis stelt dat het normaal is om schuldgevoel te ervaren en dat het juist een goed teken is dat je je eigen keuzes begint te maken.

Ik herkende wel een aantal kwaliteiten en valkuilen als oudste dochter in dit boek, maar ik vond het leiderschap te letterlijk genomen. Je kunt ook leiderschap tonen in je gezin of als werknemer bij een bedrijf. Het boek leest wel makkelijk en sommige dingen worden een aantal keren herhaald, zodat je goed snapt waar het over gaat.

Het verborgen leiderschap van oudste dochters is binnenkort verkrijgbaar in de MiniSpiriBieb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...