dinsdag 9 juli 2024

Hoe vind je je levensdoel?

 


Wat is de zin van het leven en hoe vind je je eigen levensdoel? Ik denk er al over na sinds mijn 11e en heb nu op mijn 43e eindelijk het gevoel dat ik een paar antwoorden heb gevonden. Tot mijn elfde vermaakte ik me prima, vaak in mijn eentje, met lezen en knutselen. Ik vond het gewoon leuk om te doen, dus deed ik het. Zo simpel was het. Vanaf mijn elfde ongeveer begon ik wat meer om me heen te kijken en leken andere kinderen het raar te vinden dat ik zoveel tijd in mijn eentje doorbracht. Het leek er vooral om te gaan om sociaal te zijn en veel samen te spelen.

Vanaf toen probeerde ik ook zo 'normaal' en 'sociaal' mogelijk te zijn en las en knutselde ik steeds minder. Ik richtte me ook vooral op school en wat voor werk ik later zou gaan doen: lesgeven had ik bedacht. Eenmaal als docent Frans bleek lesgeven en vooral orde houden totaal niet bij mij te passen. Ik belandde met een burnout thuis op de bank. 

Het eerste wat ik toen dacht was: ik wil graag weer iets creatiefs doen. Vervolgens heb ik vanalles uitgeprobeerd: kleuren voor volwassenen, mandala's tekenen, sieraden maken, crystal grids leggen, vilten. Als het het maar creatief was, dan probeerde ik het uit. Vaak had ik veel plezier tijdens het creëren, maar viel het resultaat een beetje tegen. Ook kreeg ik niet veel bevestiging van anderen dat ik goed bezig was. Zij waren weer met hele andere dingen bezig.

Dat is dus vooral mijn tip: richt je op zoveel mogelijk dingen uitproberen die jou leuk, interessant of spannend lijken. Richt je daarbij op de activiteit zelf en kijk minder naar het resultaat. Probeer ook niet stil te staan bij wat anderen ervan vinden. Daar gaat het niet om, het gaan alleen om jou en wat jij fijn vindt om te doen.



Na een aantal jaren een webshop met handgemaakte sieraden te hebben gehad, begon het te kriebelen dat ik weer wat anders uit wilde proberen. Ik had behoefte om te praten over mijn persoonlijke proces van terugkerende depressies naar mentale gezondheid, zoals je kunt lezen in mijn boek 'Dit is niet wie ik ben'. Dit bleek een schot in de roos! Ik had vroeger nooit bedacht dat ik schrijver wilde worden, maar het bleek dat ik schrijven heel leuk vind!

Ook had ik als goed voornemen voor 2024 dat ik meer wilde lezen en dan vooral meer fictie. Ik ben daar ook over gaan delen op social media en mijn andere blog Geeske Hogenhuis. Vroeger had ik nooit kunnen bedenken dat ik nog eens iets met boeken lezen zou kunnen doen dat ook interessant voor anderen is. Nu begin ik mijn eigen minibieb en kan ik mijn liefde voor (non-fictie)boeken eindelijk delen met anderen.

Doe dus iets wat jou leuk lijkt en maak je iets minder druk om wat het voor anderen oplevert. Uiteindelijk kom je dan uit bij wat bij jou past en wat je ook nog eens kunt delen met anderen. Het begint met kleine babystapjes en groeit dan steeds meer naar iets wat een volwaardige invulling van je leven kan zijn. 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van je levensdoel? De boeken en kaartendecks van Rebecca Campbell zijn dan een aanrader, zoals het boek 'Starseed: je ware kosmische aard en zielsmissie leven als sterrenkind' of het kaartendeck 'Verlicht je geest'. Beiden komen in de Mini Spiri Bieb. Bekijk ook de video waarin ik meer vertel over de boeken en decks van Rebecca Campbell.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...