donderdag 4 juli 2024

Waarom ik graag spirituele boeken lees

 



De afgelopen jaren heb ik heel veel non-fictieboeken gelezen over spiritualiteit, levensbeschouwing en psychologie. Dit jaar ben ik weer begonnen meer fictie te lezen, maar de jaren hiervoor las ik meestal non-fictie. Elke keer als ik een spiritueel boek of een ervaringsverhaal van iemand lees, klikt er iets in mij. Ik krijg er een bepaald warm gevoel bij.

Bij non-fictieboeken weet je dat je iets leest wat echt gebeurd is en als iemand anders iets kan doen, kan jij het ook! Vaak brengt zo'n boek bij mij een verandering teweeg in mijn overtuigingen. Ik leer dat je iets ook op een nieuwe of andere manier kan doen. 

Het is natuurlijk wel zaak om de inzichten die je hebt opgedaan ook toe te passen in je dagelijkse leven. Soms is dat wel een uitdaging, omdat je brein zo ingesteld is op hoe je altijd al dacht en je gedroeg. Je moet bewust verandering aanbrengen en dat kost tijd. Geef jezelf daarom ook die ruimte.

Gisteren las ik in Landlijnen van Raynor Winn: "Boeken veranderen geen levens. Ze kunnen je manier van denken veranderen, maar je hebt zelf je leven veranderd. Je stond open voor de invloed van het boek en daarna heb je besloten dat je je leven wilde veranderen. De kracht zit altijd in jezelf, het boek heeft alleen maar de deur opengezet."

Het idee dat als je je overtuigingen verandert, je ook je hele persoonlijke leven en wereldvisie verandert heeft iets heel verslavends en daarom blijf ik boeken lezen over spiritualiteit en psychologie. Ik wil zoveel mogelijk lezen en leren van anderen. Iedereen heeft een uniek perspectief, dus je kunt van iedereen wel iets leren. Superinteressant toch?

Bekijk vandaag in deze video alle 14 non-fictieboeken die ik las in 2024 tot nu toe: 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...