donderdag 11 juli 2024

De Gehangene: verschuif je perspectief

 


Elk jaar kies ik een tarotkaart - uit de Grote of Kleine Arcana - bewust uit waarmee ik een jaarlang wil werken. In 2024 is dit de Gehangene. Ik heb deze kaart gekozen, omdat ik wilde leren me meer over te geven aan mijn intuïtie en mijn gevoel te volgen, in plaats van alles te beredeneren vanuit mijn ratio. Ik heb namelijk gemerkt in de afgelopen jaren dat mijn ego graag wil bepalen hoe dingen gaan, maar dat mijn ziel een veel beter plan heeft dat ik niet zelf kan bedenken.

De Gehangene leert mij om mijn perspectief te verschuiven naar: wat kan ik leren uit deze situatie? Hoe zou het ook anders kunnen? Vaak zitten we zo vast in hoe we het gewend zijn en hoe we het altijd gedaan hebben. 

Een voorbeeld uit mijn eigen leven is dat ik heel lang op zoek geweest ben naar een betaalde baan buitenshuis, omdat ik dacht dat dat het hoogst haalbare was, maar buitenshuis werken past helemaal niet bij mij. Ik ben graag thuis in mijn eigen omgeving en ik lees graag zo intuïtief mogelijk. Dat betekent vandaag dat ik een blog en vlog maak, maar dat ik morgen waarschijnlijk rust moet nemen. De vrijheid om te doen wat mijn gevoel zegt is heel belangrijk voor mij. Als ik dat volg, kom ik vanzelf uit bij wat mijn ziel wil uitdrukken op dit moment.

Als je moeite hebt om je perspectief te verschuiven in een moeilijke of uitdagende situatie, denk dan eens aan iemand in je omgeving die goed is in relativeren. Welke oplossingen zou diegene zien? Hoeveel oplossingen kun je bedenken hoe onwaarschijnlijk ze ook lijken? 

Vaak helpt het ook om er eens een nachtje over te slapen en de situatie eerst even te laten rusten. Tijd en geduld zijn een groot goed, wat ook uitgedrukt wordt in de Gehangene kaart. Je bevindt je soms in situaties die onoplosbaar lijken, maar uiteindelijk is er altijd een uitweg. Of je leert er iets van of je verandert je omstandigheden.

Hoe kijk jij aan tegen de Gehangene? Laat het me hieronder weten!

Bekijk ook mijn video in de serie Top Tarot Trumps op Youtube:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Toren: crisis of bevrijding?

  De tarotkaart de Toren is één van mijn minst favoriete kaarten uit het hele deck. Dat komt waarschijnlijk door hoe ik geleerd heb de kaart...